gideonhorvath.com

Domination (2022)


Exhibited at Umwelt Summer Academy, Szent György-hill



Domination
(2022, copper, beeswax)

You are standing in what we call “nature”, on a tame volcano, on a freshly laid asphalt road that flows slowly towards the village of Kisapáti. In front of you there is a metal pole with spikes on its top. It vaguely takes on the shape of an awn, one of the more brutal creature of our planet. It sticks to whoever passes by it, penetrates their clothes or fur, their skin, or any orifice it can find, causing great pain and serious inflammation.

Despite the repressive image of mother nature, our concept of nature was never feminine. Nature is masculine, nature is brutal. It has no mercy. It is extroverted, able-bodied, virile, aggressively healthy and heterosexual. The master-narrative of most theories of evolution is heterosexist as well, centered around reproductive sexual penetration. When it comes to nonreproductive sexual behaviour, it has been linked to hierarchical systems, not in terms of pleasure but as signals of dominance and submission. We might even not realize how widespread this dominant, heteromasculine portrayal of nature is. Nature seems very useful for keeping the spirit of patriarchy alive. The idea of domination by strength and fertility are often referred to in our social situations. We call male leaders alpha-males when in reality in wolf packs it is the female wolves doing the caring and reproductive work that are the leaders.

In reality all living things on our planet are rather queer. The practices of queer-ecology aim, in different ways, to disrupt prevailing heterosexist discursive and institutional articulations of “natural sexuality“. Most plants are hermaphrodites, making both pollen and seeds, pollinated by the help of animals or wind, never touching each other. Animals are far from being heterosexual as well. 10-20 percent of female bears are intersexual. They mate and give birth through the tip of their penis.

Here, on this safe volcano that is not going to erupt again anytime soon, you are facing a large metal pole. It has spikes on its top, in between them you see specific natural symbols that culturally we claim to be masculine and feminine: a snake, a swan, a seed and a bear's skull with a human head in the middle of them. The reason for them being impaled is left up to your interpretation. The fact that they are made out of beeswax is not negligible either. Beeswax has much queer qualities: it is sensitive, it can take on many shapes to adapt but it is also highly resilient, just like LGBTQ+ communities. With time the beeswax will completely disappear from the pole, becoming a part of the ecosystem of the hill, leaving its rigid host behind for the gaze of the hikers who wander around on the Szent György-hill.

Gideon Horváth


Sources:
Morton, Timothy (March 2010). "Quest Column: Queer Ecology"
Roughgarden, Joan. “Evolution’s Rainbow: Diversity, Gender, and Sexuality in Nature and People”
Terry, Jennifer. “An American Obsession: Science, Medicine, and Homosexuality in Modern Society”
Sandilands, Catriona. “Queer Ecologies: Sex, Nature, Politics, Desire”




Dominancia
(2022, méhviasz, réz)

Az úgynevezett „természetben” állsz, egy szelíd vulkánon, egy frissen lerakott aszfaltúton, amely lassan Kisapáti községe felé folyik. Szemben egy fémoszlop áll, a tetején tüskékkel. Alakja némileg a toklászéra hajaz, ami bolygónk egyik legdurvább élőlénye Hozzáragad bárkihez, aki beleütközik, majd behatol a ruhájába, bundájába, bőrébe, vagy bármilyen testnyílásba, amit csak talál. Nagy fájdalmat és súlyos gyulladást okozhat.

Az anyatermészetről alkotott elnyomó kép ellenére a természetről alkotott fogalmunk soha nem volt nőies. A természet férfias, a természet brutális. Nem kegyelmez. Extrovertált, ép testű, termékeny, agresszíven egészséges és heteroszexuális. A legtöbb evolúcióelmélet mester-narratívája is heteroszexista, és a reproduktív szexuális penetráció köré összpontosul. Ami a nem reproduktív szexuális viselkedést illeti, azt hierarchikus rendszerekhez kapcsolják. Nem az élvezet szempontjából, hanem a dominancia és az alávetettség jeleiként. Talán nem is sejtjük, mennyire elterjedt ez a domináns, heteromaszkulin természetábrázolás. A természet nagyon hasznosnak tűnik a patriarchátus szellemének életben tartásához. Társadalmi helyzeteinkben gyakran hivatkozunk az erő és a termékenység általi uralom koncepciójára. A férfi vezetőket alfahímeknek nevezzük, amikor a valóságban a farkasfalkákban a gondoskodó munkát végző nőstény farkasok a vezetők.

Valójában bolygónkon minden élőlény meglehetősen furcsa, azaz queer. A queer-ökológia elmélete és gyakorlatai különböző módokon mind arra irányulnak, hogy a „természetes szexualitásról” alkotott uralkodó heteroszexista beszédmódot kritizálják és újraírják. A legtöbb földi növény hermafrodita, Azaz egyazon növény virágport és magvakat is teremel. A szaporodásba más fajokat is bevonnak, állatok vagy a szél segítségével porozzák be egymást, így soha nem is érintkeznek fajtársaikkal. Az állatok távolról sem heteroszexuálisak. A nőstény medvék 10-20 százaléka például interszexuális. A péniszük hegyén keresztül párosodnak és szülnek.

Ezen a biztonságos vulkánon, amely nem fog egyhamar újra kitörni, egy nagy fémoszloppal állsz szemben. A tetején tüskék találhatók, közöttük természeti szimbólumok láthatók egymásra tűzve, amelyeket kulturálisan kifejezetten férfiasnak, vagy nőiesnek tekintünk: egy kígyó, egy hattyú, egy mag és egy medvekoponya. Közöttük egy emberi fej is látható. A tüskékre húzás okának megfejtése a nézőre van bízva. Az sem elhanyagolható tény, hogy méhviaszból készültek. A méhviasznak kifejezetten queer tulajdonságai vannak: érzékeny, sokféle alakot fel tud ölteni alkalmazkodás céljából, de nagyon rugalmas is. Pont mint a természetesség nevében elnyomott LMBTQ+ közösségek. A méhviasz idővel teljesen eltűnik majd a fémszerkezetről, a domb ökoszisztémájának részévé válik, és maga mögött hagyja merev gazdáját a Szent György-hegyen kóborló kirándulók tekintete számára.

Horváth Gideon


Források:
Morton, Timothy (March 2010). "Quest Column: Queer Ecology"
Roughgarden, Joan. “Evolution’s Rainbow: Diversity, Gender, and Sexuality in Nature and People”
Terry, Jennifer. “An American Obsession: Science, Medicine, and Homosexuality in Modern Society”
Sandilands, Catriona. “Queer Ecologies: Sex, Nature, Politics, Desire”